ביה”ס המקוון לאיור של ליאורה גרוסמן

מוכנה מוכנה גרסת המאיירת ליליאן פרידמן-אלכסנדרו

“מוכנה-מוכנה”, הספר האחרון של אורית גידלי ואחד המצחיקים שלה, מספר על אפרוחית קטנה, שמרגישה שהיא כבר מוכנה לצאת לעולם בעצמה, אבל אמא שלה, וסבתא שלה וכל הדודות לא מסכימות בכלל. “את אולי מוכנה” הן אומרות לה “אבל את לא מוכנה-מוכנה”. אז קודם כל, רוצו (אם עוד לא עשיתן את זה) וקנו את הספר לילדים שלכם. אייר אותו עומר הופמן הנפלא, שגם השתתף בהגשה שלנו, שהוקדשה לספרי הילדם של אורית גידלי. עומר ואורית הם שותפים יצירתיים מדהימים – א-פרופו הקורס המשותף שאני ואורית מבשלות לאיור וכתיבת אגדות. פעם ראשונה שיהיו בו גם מאיירים וגם סופרים, שישתפו פעולה ביצירת מכשפות וחפצים קסומים ובתים עם רגלי תרנגולת… תחזיקו את הדימוי הזה בראש, תיכף הוא בא…

הנה גרסתה המקסימה והמצחיקה להפליא של ליליאן פרידמן-אלכסנדרו בקורס טקסט-תמונה 2024. נראה לי שהיא כבר מוכנה-מוכנה לצאת לעולם הגדול…

לסיפור “מוכנה-מוכנה” יש שני אתגרים לא פשוטים:
הראשון ביניהם הוא להתמודד לבד, עם משהו שהוא תמיד פרי שיתוף פעולה בין סופר למאייר: הקומיקס. מעבר לסיפור המשגע, יש גם חילופי-דברים בבועות קומיקס. איך לעזאזל אני מעבירה דבר כזה לתלמידים שלי, שלא למדו מהלכים של קומיקס? סיכמתי עם אורית שאני נותנת להם את הטקסטים האלה, אבל שאני לא מאלצת אותן לעשות עם זה משהו. רוצים לאייר בלי הדיאלוגים הפנימיים? לכו על זה – יש מספיק מה ללמוד, זה קורס מסובך. לגודל התדהמה, שתי המאיירות שבחרו בספר הזה, הלכו על זה עד הסוף.
האתגר השני הוא… ובכן… עומר. הוא אייר את מה שנראה כמו הגרסה המושלמת והאולטימטיבית, שאין עליה עוררין, ואי אפשר להתווכח עם נפלאותה. “בשום פנים ובשום אופן, אל תעזו להסתכל בגרסה של עומר” אמרתי להן מראש. בדיעבד, אני חושבת שאותי זה היה שולח להסתכל בגרסה של עומר. אוף.

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

את דמות האפרוחית (עם כרבולת שהיא גם סרט) ליליאן יצרה כמעט מיד. מאחר ולימדתי אותה איך לשתול דמות בתוך “משפחה”, היא ידעה לאייר גם את אמא וסבתא די בקלות. בקורס הזה, אגב, צריך לצייר את כל הדמויות על ההתחלה, וליליאן הגדילה ראש ונתנה לאפרוחית כל מיני זויות והבעות, שזה טוב – זה עוזר להמשך.

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

וכאן התחילו הבעיות.
זה, למי שלא זוכרת, נקרא “איור קונספט” שהוא סוג של אודישן שבודק את ההתאמה של מאייר לפרויקט המוצע. סקיצת קונספט מראה ללקוח את הסגנון האיורי, עיצוב הדמויות, הצבעוניות ובעיקר – הפרשנות של המאייר לסיפור.
הבעיה בספר הזה, חוץ מקומיקס ועומר, היא נושא הגובה. לאורך כל הספר יש מין סולם תרנגולות כזה, שבו רובצות התרנגולות ומכבידות זו על זו בכל כובד משקלה של המסורת התרנגולית. עד כאן טוב ויפה. עכשיו תנסו ליצור סולם תרנגולות אמין בפורמט רוחב (כל הספרים הם פורמט רוחב כי מהשניה שפתחנו אותו – נוצרת כפולת עמודים). ליליאן לא ידעה עדיין איך לפתור את זה: לא נוח לתרנגולות, יש יותר מדי מוקדים לאיור הזה, הירוקים ברקע גונבים מההצגה, אבל ראיתי פה שני דברים נפלאים ממש:
הלטרינג, כלומר האופן בו ליליאן כתבה את הטקסט. לא לכולם יש את היכולת הזו, אגב. עומר, למשל, הוא גאון בלטרינג וכשהסתכלתי פה, באיור הזה – ראיתי מיד שגם לליליאן יש יכולות – רק צריך ללמד אותה איך עושים את זה. טוב שיש מורה באולם, רק אומרת.
הדבר השני שמיד נדלקתי עליו היה כמובן הלול שלהן, עם רגלי התרנגולת. ליליאן ואני באות מאותה עדה (בערך), והבית של באבה-יאגה הוא מרכיב בעולם הדמיון של שתינו. אספר לכם עליו עוד קצת, אחר-כך.

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

“עכשיו – הפסקה” אמרתי לתלמידים שלי. “לכו לצייר את המקום בו קורה הסיפור. זה נראה כאן נורא פשוט (ואני מבקשת ממכם להסתכל טוב על הפרטים, כי הם מצחיקים ולא מופיעים יותר בתוצאה הסופית, שכוללת רק שלוש כפולות מאוירות + עטיפה, פורזץ ושער גדול), אבל זה דורש המון תחקיר, והמון דמיון. אחר-כך, כל העבודה הזו משתלמת, כי אנחנו יודעים בדיוק איך ואיפה קורים הדברים. אני, אגב, לא ציירתי ככה, אבל אני לעולם לא נותנת לתלמידים משהו שלא ניסיתי בעצמי, אז למדתי איזו מתנה זו אם אפשר לתכנן את היקום שלנו מראש. זה משאיר המון מקום לאימפרוביזציה במקומות שבהם היא חשובה באמת.

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

יש רק עוד שלב אחד לפני שאנחנו יוצאים לדרך: אני מלמדת את התלמידים שלי איך לבחור סקאלה צבעונית לספר. אני לא אפרט לכם בדיוק את השיטה (אני, עם כל הכבוד, מתפרנסת מללמד את זה) – אבל היא עובדת מעולה. אתן יכולות להסתכל ולנחש על מה הלכנו בסוף. או שפשוט תמשיכו לדפדף…

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

לא, חכו רגע. אני רוצה להראות לכן עוד משהו שקשור לגדילה של ליליאן כאמן. כשליליאן רק התחילה ללמוד בקורס יסודות-האיור, היא עשתה את התרגיל הראשון בשחור-לבן. התרגיל הזה דורש מהתלמיד לספר סיפור (עם התחלה, אמצע וסוף) ואז לצייר אותו. הסיפור שלה היה נפלא, אבל… “איפה הצבע?” שאלתי אותה. יש איורים שעובדים בשחור לבן, ויש איורים שממש מתחננים “תצבעי אותי” וזה נראה לי כמו אחד מהם. “אני פוחדת מצבע” הודתה ליליאן בצער באזני הכיתה. “אה, ככה???” אמרתי לה “עוד נראה לגבי זה!”

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

אני לא רוצה לטרחן לכם. זה מבריק מספיק וברור מספיק גם בלעדי. אני רק רוצה להגיד לגבי האיור האחורי: בסוף האפרוחית של אורית מקבלת את החופש שלה, וכל התרנגולות נוסעות לחופשת סקי. כן. חופשת סקי. תזרמו.

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

ליליאן עשתה גם את הגרסה הזו. בחרתי את השניה בגלל הסקי מאחורה, אבל עכשיו, שעבר זמן, אני כבר לא בטוחה בכלל שאני צדקתי. שימו לב ללטרינג המשגע שליליאן עשתה פה. זה קצת כמו עם בלרינות – זה נראה כל כך פשוט, שאף אחד לא מבין כמה זה מסובך.
(תתעלמו משגיאות הניקוד וכל זה. זו אשמתי – הייתי צריכה לבדוק, אבל היו לי חמישה-עשר פרויקטים שהנחיתי אז פישלתי).

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

הפורזץ, כמו שאני אומרת לכל כיתה (וגם לכם, שלושת קוראי הפינה הזו) כל שנה, הוא לא משהו חשוב בסיפור. הוא יכול להיות טקסטורה של נוצות תרנגולת. הוא יכול להיות גם אפרוחית קטנה, שמושכת את הדף למעלה ועושה לכם חשיפה חגיגית של…

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

השער הגדול!!! ובזמן שאתם צוחקות, אני אספר לכם עוד קצת על נושא הבית על רגלי-תרנגולת. במסורת האגדה הסלאבית, הבית הזה הוא ישות. כן, הבאבא-יאגה משתמשת בו לצורך מגורים, אבל יש לו כוחות קסם משלו: הוא יודע לטייל בין ארץ המתים לארץ החיים (אם אתם רואים את הדלת, הוא בצד שלכם). הבאבא-יאגה, להבדיל, יכולה לצאת מהדלת, לפי החלטת הבית – או לצאת מהארובה (אם הדלת בצד שהיא לא רוצה לצאת בו). ליליאן לקחה את הבית הזה, והתעלמה מכל ההקשרים האפלים שלו. “יש לך רגלי תרנגולת” היא הודיעה לו “שב בלול!” אני יודעת שלרוב האנשים זה לא היה אומר הרבה, אבל אותי זה קרע מצחוק…

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

אמרתי לכם שגאון בלטרינג. שבו רגע, תסתכלו על הפרטים. רמז: השכנים לא מרוצים, ויש אפילו מהלך פמיניסטי פעיל!

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

על האיור הזה שפכנו ניטים. בטקסט האפרוחית אומרת “היי חתיך” לתרנגול של קלוגס. ליליאן עבדה נורא קשה להפוך את התרנגול הזה ללא-רחוק מאפרוח בעצמו. וחוץ מזה יש את התולעים בקורנפלקס…

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

ניסינו עם כלב ענק ועם כלב גדול. ניסינו עם פרספקטיבה ובניכוי תרנגולות. בסוף הלכנו על זה.
רמז: מכירים את “Cherche la famme”? או. יופי. אז אותו דבר עם תרנגולת.

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

ובעוד האפרוחית שלנו יוצאת מהדף, בפורזץ האחורי (כן, כן. היא עשתה שני פורזצים שונים. מהלך מתקדם לכל הדעות) אני רוצה להלל, לקלס ולשבח את ליליאן שהצליחה ליצור גרסה קלילה כמו קורנפלקס, מצחיקה כמו רגלי תרנגולת, ויפה כמו כרבולת של גוזלית – בלי שזה יהיה דומה בשום צורה ליצירת המופת של עומר הופמן. כפיים!

איור: ליליאן פרידמן-אלכסנדרו, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, קורס טקסט-תמונה 2024 מאיירימים

יצירת המופת של עומר הופמן

איור: עומר הופמן, עבור “מוכנה-מוכנה” מאת אורית גידלי, הוצאת כנרת, זמורה, דביר.

Scroll to Top